Life

Banner created with MyBannerMaker.com

12 March 2011

Hadis Keduapuluh Sembilan

Dari Muaz bin Jabal r.a, berkata : "Khabarkan kepadaku suatu amalan yang membolehkan aku masuk ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka." 

Jawab Nabi SAW : "Sebenarnya engkau telah bertanya suatu perkara yang besar dan sesungguhnya amat mudah sekali bagi sesiapa yang dimudahkan oleh Allah Ta'ala, iaitu : Hendaklah engkau menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan suatu yang lain. Engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa sebulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah."
 
Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan pokok amalan, tiangnya dan kemuncaknya? "Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah."  Sabda baginda : "Pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah sembahyang dan kemuncaknya ialah jihad."
 
Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan kunci kepada semua perkara ini? " Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah. "Lalu baginda memegang lidahnya seraya berkata : "Awas, jaga ini baik-baik. " 
Aku bertanya : "Ya Rasulullah, adakah kami akan dituntut kerana berkata dengannya ? "Baginda lalu menjawab : "Dan tidak akan dicampakkan manusia ke atas muka mereka atau batang hidung mereka ke dalam neraka melainkan hasil tutur bicara mereka."

 

No comments:

Post a Comment